Announcement

Collapse
No announcement yet.

Aansluiting Woningscheidende wand

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Aansluiting Woningscheidende wand

Hoi Mijn naam is Koen,

ik ben nieuw hier en dit is mijn eerste forum waar ik me ooit voor aangemeld heb. Dus ik weet niet of ik nu een vraag stel die al eerder is gesteld.

Mijn probleem is eigenlijk heel simpel maar ik heb er nog geen simpele oplossing voor gevonden. Als ik een woningscheidende wand teken in revit dan zit daar altijd een spouw tussen. Wanneer ik deze aan laat sluiten op de buitenwand dan worden deze wanden gejoind maar de binnenspouw van de buitenwand loopt altijd door. Hierbij zou de spouw van de woningscheidende wand eigenlijk door moeten lopen tot aan de spouw/isolatie van de buitenwand.

Dit probleem is te verhelpen door de prioriteit van de laag spouw op Structure [1] te zetten waardoor de spouwen wel in elkaar overlopen. Maar hierdoor krijg je later problemen (denk ik) als je tekening ooit naar een constructeur gaat en het voelt niet goed om je spouw op structure [1] te zetten.

Een andere oplossing is gebruik te maken van cut profile bij view maar dit is eigenlijk ook veel werk en werk alleen maar bij de desbetreffende view

Is hier een simpele oplossing voor?
    Attached Files

Hoi Koen,

Als eerste, welkom op het forum...
    Voor je probleem zijn een aantal oplossingen:

1. Spouw op structural zetten. Ik zie het probleem niet voor de constructeur. Die zal waarschijnlijk toch al niet blij zijn dat je beide spouwmuren (zowel de woningscheidende wand als de buitengevel) als 1 muur hebt getekend... . Hij kan hier sowieso niet veel mee. De lagenaanduiding binnen de Walls is enkel bedoeld voor prioriteitstelling, heeft geen functie binnen RST.
    2. Losse muren gaan tekenen. Dit raadt ik je eigenlijk aan, om meerdere redenen. Voornaamste reden: de enige manier om alleen de dragende delen van een samengestelde wand te zien in je model te hebben is door deze los te tekenen. Met samengestelde wanden (spouwmuren) kun je dus feitelijk nooit een goede constructietekening maken. Ik teken altijd de dragende delen los van de rest (isolatie, spouw, buitenspouwblad), dan heb je dit probleem niet. En eerlijk gezegd, als je eraan gewend bent is het ook maar heel weinig werk...
    (ok, niet altijd. Kleine projectjes in eigen beheer wil ik nog wel eens smokkelen en het in 1x doen).
    Martijn de Riet
    Professional Revit Consultant | Revit API Developer
    MdR Advies
    Planta1 Revit Online Consulting

Comment

Hoi Martijn,

Bedankt voor je advies. Ik ga dit nou ook toepassen. Toen ik begon met Revit tekenen tekende ik ook altijd met losse muren maar daar kwam ik altijd een aantal problemen tegen.

Als ik de kozijnen in mijn muur plaats dan betekend dit dat ik in mijn draagmuur met edit Profile een extra sparing moet maken (aangezien ik in mijn kozijnen altijd een parameter negge zet zal ik mijn kozijnen in mijn buitenmuur gaan plaatsen). Weet niet of dit erg vervelend is als je de lijnen van de cut rondom je kozijn lockt op je kozijn zodat er bij verplaatsingen van het kozijn je cut ook mee gaat.
      En ik kon me herinneren dat bij Revit 9 bij losse muren de muur niet mooi wrapt maar ik denk dat dat in 2012 geen probleem meer is. Maar inderdaad als je losse muren tekent dan krijg je binnen ook stucwerk en buiten metselwerk dus dat is ook een voordeel van losse muren tekenen. Met losse muren zijn bepaalde knopen zeker beter op te lossen. Zoals bij het dak en de fundering.

Ik zag trouwens dat je met joingeometry de ramen ook in de constructie uitsneid. Is dit de methode?

Ik dacht alleen dat alles in 1 element tekenen veel sneller zou gaan. vooral vanwege de sparingen die je bij kozijnen moet maken.
      Last edited by kvuden; October 16, 2011, 11:47 AM.

Comment

Hoi Koen,

Als je beide / alle verschillende wanden Joint voor je de ramen plaatst zal het raam ook in alle wanden worden uitgesneden. Achteraf joinen kan ook.
        Op zich is het wel sneller om alles in 1x te tekenen. Doe ik ook wel eens als het verder toch niet kritiek is. Maar het levert wel paar problemen op die alleen "2d" zijn op te lossen met Cut Geometry en dat soort dingen. Werkt bij projecten > 1 woning al niet meer sneller.

Andere optie is:
        1. Maak verschillende wandtypes aan: volledige spouwmuur, alleen binnenblad, alleen spouw/isolatie/buitenblad
        2. Teken alles in 1 wand (volledige spouw). Selecteer alle gevels, zet de Justification op Interior Face. Cntrl-x om te knippen.
        3. Modify > Paste > Same Place om terug te plakken. Zet de Justification op Exterior en verander het type in alleen spouw/isolatie/buitenblad. Als het goed is staat die nu meteen op de juiste plek.
        4. Modify > Paste > Same Place. Verander het type in alleen binnenspouwblad.

Nu heb je de volledige spouwmuur in 1x gesplitst. Werkt het beste als je het zonder ramen / openingen doet omdat die anders 2x worden terug geplakt. Maar je hebt wel het snelle werken van 1 spouwmuur en in een paar klikken heb je hem gesplitst.
        Martijn de Riet
        Professional Revit Consultant | Revit API Developer
        MdR Advies
        Planta1 Revit Online Consulting

Comment

Bedank voor de tip werkt goed!

Comment