Announcement

Collapse
No announcement yet.

kozijn niet zichtbaar in plattegrond

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

kozijn niet zichtbaar in plattegrond

Net terug van mijn vakantie en de eerste uitdaging dient zich al weer aan...

Ik ben voor een project hier in Rotterdam de bestaande situatie aan het opzetten. Dus fase op Bestaand gezet filter op All and alles erin zetten. Ik heb het gebouw inmiddels aardig op orde en ben nu bezig met de laatste puntjes op de i. Een van die puntjes is dat ik op mijn afdruk van de plattegronden zag dat één van mijn kozijnen alleen de outline liet zien, dus ik dacht dat mijn cut plain niet goed stond, maar dit blijkt wel het geval te zijn. Nu is de pui (zie model) opgebouwd uit allemaal smalle kozijnen die zijn gestapeld, dit is ook zo uitgevoerd. Dus ik dacht dat ik wellicht met mijn cut plain precies door een dorpel ging o.i.d. Dit gechecked en wat aangepast, zonder resultaat.

Omdat ik toch wel wil weten wat het probleem is heb ik de kozijnhoogte zo aangepast dat ik deze doorsnijd over mijn dorpel (ik krijg dus over de hele lengte een arcering te zien). Wanneer ik nu mijn cut plain aanpas veranderd er voor dat kozijn niets, terwijl alle andere kozijnen wel veranderen of wegvallen (afhankelijk van de cut plain hoogte). Het lijkt er dus op dat de cut plain geen invloed heeft op dit kozijn.

Bij mij zijn alle ideeen op, dus ik hoop dat iemand hier nog een idee heeft.
    Attached Files
    Company Website: www.deurloobm.nl
    Revit Ideas: Is this family Mirrored? | Approve warnings | Family Type parameter just those in the family

Zonder naar je file te kijken (beetje druk momenteel, kijk ik vanavond laat naar):

1. Hoe is het kozijn getekend? Heb je de volledige sweeps in 1x getekend? Dan kan dat het probleem zijn namelijk. Je kijkt dan "op" de dorpel. Probeer of het werkt als je "Show in Plan View" afvinkt en "Show when cut" aanzet. Maar dit soort gedrag is de reden dat ik normaal gesproken stijlen en dorpels los teken.
    2. Is het wel los getekend: selecteer de boven-/tussendorpels en vink "Show in Plan View" uit.

PS. bovenstaande vind je als je de sweeps/extrusions selecteert en in de properties op de grijze balk "Visibility" klikt.
    Martijn de Riet
    Professional Revit Consultant | Revit API Developer
    MdR Advies
    Planta1 Revit Online Consulting

Comment

Dank Martijn, dit lijkt het probleem op te lossen.

Ik heb btw de onderdorpel los getekend van de stijlen en de bovendorpel.

Ik begrijp alleen niet waarom dit probleem zich voordoet, ik sneed mijn kozijn door met de cut plain, waarom kijk ik dan OP het kozijn. Het lijkt zich ook alleen voor de doen bij kozijnen onder een bepaalde hoogte maat.

Graag zou ik willen weten waarom dit gebeurd, zodat ik dit ook aan collega's kan uitleggen.
      Revit Ideas: Is this family Mirrored? | Approve warnings | Family Type parameter just those in the family

Comment

Het zit in de manier waarop je eea getekend hebt. Je kunt niet de bovendorpel "vast" aan de stijlen tekenen. Revit zal dan de hele sweep laten zien, inclusief de bovendorpel. Wat je moet doen is de stijlen tekenen als losse elementen. Als ik de stijlen en bovendorpel NIET zichtbaar maak in Plan View zie je ook niet alleen de stijlen, dan zie je de stompjes aan de onderdorpel. (kun je herkennen omdat je ook de niet goed geplaatste stompjes van de tussenstijlen ziet. Deze zijn niet goed geconstraind tov de "gewone" tussenstijlen. En de stijlen die je wel ziet hebben ook geen arcering, een teken dat je er bovenop kijkt.

Verder is hier de "Default Sill Height" eruit gesloopt. Zou ik niet doen, dat levert altijd onverwacht gedrag op. Revit gebruikt deze standaard parameters om de manier van doorsnijden te bepalen. Je kunt het beste de Default Sill Height gewoon koppelen aan je eigen borstweringshoogte. Heb je dit kozijn zelf gemaakt of is het een aangepaste versie van een kozijn aangeleverd door derden (leveranciersbieb?)
        Last edited by mdradvies; August 2, 2011, 09:26 AM.
        Martijn de Riet
        MdR Advies

Comment

Ik heb het kozijn zelf gebouwd, maar op de manier hoe mij is uitgelegd dat het zou moeten werken, dus onderdorpel apart omdat deze altijd anders is t.o.v. de stijlen en de bovendorpel.

Wat jij zegt is dus eigenlijk dat het beter is om alle onderdelen (stijlen, dorpels, tussen stijlen en tussen dorpels) apart te tekenen.

De "Default Sill Height" staat ook niet in de kozijnen die ik heb gekregen van onze leverancier van de software en de training. Ik heb al gebeld met de vraag waarom dit mis gaat en ben in afwachting van het antwoord.

Comment

Ik zeg niet dat het altijd mis gaat zonder Default Sill Height hoor, maar het is regelmatig wel de veroorzaker van problemen. Ik zou wel inderdaad alles los tekenen. Dan kun je heel makkelijk de bovendorpel in Plan View niet laten zien. Ben je van alle gelazer af. Want wat nu precies dit soort rariteiten veroorzaakt weet ik ook niet.
            Hun argument dat de onderdorpel altijd anders is snijdt geen hout. Vaak is de bovendorpel ook anders (bijvoorbeeld bij ventilatieroosters boven de kozijnen).

Waarom hebben zij eigenlijk helemaal geen borstweringsparameter erin zitten?

Wie is jullie leverancier, Cadac? Die hebben idd eigen stijl...
            Martijn de Riet
            MdR Advies

Comment

Is idd CADAC. Ze doen het wel wat anders als de 'standaard' maar als je door hebt wat er gebeurd, is het best handig. Het ontbreken van de default sill hight heb ik aan ze doorgegeven en er word naar gekeken. Ik heb hetzelfde voorbeeld als die ik hier heb gepost + een eenvoudig kozijntje die hetzelfde door en ik hoop dat er een goeie oplossing komt.

Ik heb nog even meer onderzoek gedaan en het lijkt erop dat bij de kozijnen die ik heb gebruikt (zonder default sill hight) de hoogte van de cut plain word genomen vanaf onderkant kozijn, ongeacht waar het kozijn zich bevind. Met die redenatie klopte het dus dat ik met een cut plain van 1200 op mijn kozijn van 1086 keek. Uiteraard is dit niet de bedoelling, maar het lijkt iig consequent fout te gaan

Ik snap die default sill hight ook niet zo, want als ik deze niet heb kan ik als nog een sill hight aangeven

Comment

De DSH is juist om dat gedrag te voorkomen. De Ref Level in je family is inderdaad de base point voor plaatsing en gedrag in doorsnede.
                Jij hebt je kozijn getekend op het Ref Level niveau. Als je de DSH gebruikt en daarmee offset geef je bij Revit aan dat de plaatsingshoogte van het kozijn onafhankelijk is van de Ref Level waarop je het kozijn plaatst. Verwijderen van de DSH verbreekt die link (ook al zou je het later met een eigen parameter weer wel aangeven).
                Wat ik me trouwens afvraag: als hij hoger is dan 1200mm, snijdt het kozijn dan wel goed door?

De Sill Height die jij aangeeft in je project zie je in de Family Editor nooit (echt waar, is niet zichtbaar, nog aan te passen of naar te linken). Maar die is wel gebaseerd op de DSH, die je wel in je Family Editor hebt maar weer niet in het project. Open maar eens een Revit Template.
                Wat daar de reden van is weet ik niet. Ik weet alleen wel dat er regels zijn in de software die je moet respecteren, dit is er een van.
                Last edited by mdradvies; August 2, 2011, 09:49 PM.
                Martijn de Riet
                MdR Advies

Comment

Ja, als ik het kozijn hoger maak dan dat ik mijn cut plain heb staan, dan word deze wel goed doorgesneden (op de hoogte van de cut plain vanaf de onderzijde van het kozijn), dit is de reede dat ik het niet eerder heb gezien denk ik, normaal heb ik geen kozijnen van minder dan 1200 hoog.

Dat verschil met de Sill Hight en de DSH in het project en de Falimy Editor had ik gezien, vandaar dat ik me afvroeg waarom er 2 zijn. Maar het blijkt gewoon een van die vage Autodesk dingen te zijn waar je maar aan moet wennen

Comment

Voor degene die deze post nalezen.....vaak zit het probleem ook in de view range van je family...controleer deze en laat desnoods je top view zakken, bij het inladen wel kiezen voor "overwrite the existing version and its parameter values"
                    oplossingen zijn altijd simpel
                    solutions are always simple

Comment