Announcement

Collapse
No announcement yet.

Methodes

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Methodes

Beste Reviteers. Na jaren ervaring met Autocad heb ik besloten om over te stappen naar Revit en ben aan 't oefenen geslagen. Na een periode van "WOW, ik wou dat Autocad dit had!" kom ik nu in een fase waarin het meer gaat van "Sjeez! Wat doe ik nou verkeerd?!?". Een fase waar iedereen doorheen zal moeten, schat ik.

Ik kom allerlei dingen tegen die een ander effect hebben dan ik in eerste instantie verwachtte en gaandeweg ga je je afvragen of je methodiek wel de juiste is en begin ik me af te vragen:

1) Iedereen start met Revit met de samengestelde spouwmuren ("WOW!") maar met het toevoegen van meer content kom je gaandeweg in een "op slot zetten" van allerlei bouwdelen met foutmeldingen en restricties als gevolg ("Sjeez!").
    Wat zijn de voor- en nadelen van het opsplitsen van de bladen en tot hoe ver splitsen jullie deze op? Niets, alleen binnenblad of alle lagen (buitenblad, spouw, isolatie, binnenblad)? Wat gebruiken jullie het meeste en waarom juist die methode?

2) Een wand start op de fundering en gaat door tot het dak. Tekenen jullie dit dan ook op de fundering en attachen jullie dit tot aan het dak. Of loopt de wand door tot de eerstvolgende verdieping om dan weer een nieuwe (zelfde type) wand daar te starten tot de volgende verdieping? Waarom kies je voor die methode?

Bij voorbaat dank.

Hoi deleyt, welkom op het forum!

Opsplitsen van elementen is vooral een kwestie van waar je ze voor gebruikt, en hoe je ze weer wilt geven. Zelf splits ik alles op waarvan het doorsnede arceringspatroon zichtbaar wordt, omdat ik er dan een view filter overheen kan gooien. Nadeel is dat energie-analyse weer wat lastiger wordt op die manier. De voorgestelde 2.0 van de RVB BIM norm wil ook samengestelde elementen. Wellicht moeten we dan naar Parts of naar Dynamo gaan kijken om de boel te regelen.

Heel vroeg in het proces is het nog wel te verdedigen wanden door te trekken over verschillende bouwlagen, maar op een gegeven moment wil ik toch elementen per bouwlaag kunnen tellen. Dat maakt het aanpassen iets intensiever. Soit. Beter dan al je maatvoering en tags opnieuw zetten als je je wanden in een later stadium gaat opsplitsen.

En doe voorzichtig met die slotjes.
    There must be a better way...

Ekko Nap
    Professional nitpicker, architect, revit consultant, etc.

Comment

Ik teken ook alles los, makkelijker met aantallen bepalen en voor de werkvoorbereiding kunnen ze ook meteen bepalen hoeveel ze nodig hebben ik welke fase.
      Ook als je gaat samenwerken met andere disciplines zal je met verschillende werksets in 1 wand zitten en dan moet je hem ook opslitsen.

De RevitGG heeft een ''Best Practice'' handleiding waarin een aantal tips zijn opgenomen die je kan gebruiken bij je start met Revit.
      www.jansenengineering.nl

Comment

Originally posted by ekkonap View Post
        Opsplitsen van elementen is vooral een kwestie van waar je ze voor gebruikt, en hoe je ze weer wilt geven. Zelf splits ik alles op waarvan het doorsnede arceringspatroon zichtbaar wordt, omdat ik er dan een view filter overheen kan gooien. Nadeel is dat energie-analyse weer wat lastiger wordt op die manier. De voorgestelde 2.0 van de RVB BIM norm wil ook samengestelde elementen. Wellicht moeten we dan naar Parts of naar Dynamo gaan kijken om de boel te regelen.

Heel vroeg in het proces is het nog wel te verdedigen wanden door te trekken over verschillende bouwlagen, maar op een gegeven moment wil ik toch elementen per bouwlaag kunnen tellen. Dat maakt het aanpassen iets intensiever. Soit. Beter dan al je maatvoering en tags opnieuw zetten als je je wanden in een later stadium gaat opsplitsen.

En doe voorzichtig met die slotjes.
        Bedankt voor de tips! Energie-analyse bewaar ik wel voor later als ik Revit meer onder de knie heb.
        Het grootste probleem wat ik op dit moment heb met samengestelde wanden is de oplossing van knooppunten. Zolang het twee samenkomende elementen zijn is het geen probleem, maar drie of vier is een ramp om op te lossen met Wall Joints en ik weet niet of er nog een andere manier is om dit op te lossen.

Originally posted by mjajansen View Post
        Ik teken ook alles los, makkelijker met aantallen bepalen en voor de werkvoorbereiding kunnen ze ook meteen bepalen hoeveel ze nodig hebben ik welke fase.
        Ook als je gaat samenwerken met andere disciplines zal je met verschillende werksets in 1 wand zitten en dan moet je hem ook opslitsen.

De RevitGG heeft een ''Best Practice'' handleiding waarin een aantal tips zijn opgenomen die je kan gebruiken bij je start met Revit.
        Na wat oefeningen met een samengestelde wand, werk ik nu een woning uit met losse elementen en dat werkt een stuk prettiger moet ik zeggen. Ik heb meer controle over welke elementen voorrang hebben en welke niet. Het is wel meer werk volgens mij.

Ik heb al wat meer gelezen over die "Best Practices" handleiding maar waar kan ik die vinden? Heb je een link?
        De DRS heb ik inmiddels wel gevonden, maar ben nog aan het uitzoeken hoe ik die moet gebruiken.

Zoveel informatie om te verwerken op dit moment maar toch dank voor jullie reacties.

Comment

Best practice link?

Waar kan ik die "Best Practices" handleiding vinden?
          Google brengt me bij topics van 5 jaar geleden, maar nergens een Best Practice handleiding te zien.

Iemand?

Comment