Announcement

Collapse
No announcement yet.

Schilderen van onderdelen

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Schilderen van onderdelen

Ik heb een bestaand pand, die ik inmiddels heb gemodeleerd en waar ik met de demolish tool het een en ander heb gesloopt en er nieuwe onderdelen aan toe heb gevoegd. Een beetje met Phases aan het stoeien geweest en dit lijk allemaal goed te werken.

Nu is het zo dat er een bestaande wand is met daarin bestaande deuren. Met deze deuren gebeurt niets behalve dat ze worden geschilderd in de nieuwe situatie. Ik ben aan het proberen en het zoeken geweest maar kom er niet achter of dit mogelijk is.

Iemand van jullie een idee?
    Company Website: www.deurloobm.nl
    Revit Ideas: Is this family Mirrored? | Approve warnings | Family Type parameter just those in the family

Makkelijkst is denk ik toch om een kopie van de bestaande deur te maken, deze een andere kleur/materiaal mee te geven en op exact dezelfde plek neer te zetten. De bestaande deur wordt in het model alsnog 'gesloopt'. Eventueel kun je met een omschrijving die in beide deuren identiek is (bv. 'alleen schilderen in nieuwe situatie') de boel nog wat verhelderen.
    Arjan Ikink, BIM-engineer at PHB Deventer
    LinkedIn

Comment

daar zat ik ook aan te denken, maar dan word hij op de slooptekening aangegeven als te slopen en ook eventuele uittrekstaten gaan dan mis. Wellicht voor dit project goed, maar geen goede structurele oplossing.
      Revit Ideas: Is this family Mirrored? | Approve warnings | Family Type parameter just those in the family

Comment

Je kunt altijd je schedules filteren natuurlijk. Als je zo'n deur sloopt zet en opnieuw plaatst je de parameter "opnemen in schedule sloop" en "opnemen in schedule nieuw" uit. Wil je ook het schilderwerk opnemen dan maak je hiervoor een derde parameter.
        Martijn de Riet
        Professional Revit Consultant | Revit API Developer
        MdR Advies
        Planta1 Revit Online Consulting

Comment

Zo doe ik t ook, maar t blijft onhandig. Ik denk dat Revit hier niet voor ontworpen is. Maar gesteld dat je niet verwijst naar een kleur-en materiaalstaat, hoe zou je dit in BIM style op willen zetten? Dus combinatie van correcte database en correcte grafische weergave?

Mijn ideeën:
          1- als je in een onderdeel dat je als 1 family hebt opgebouwd de geometrie wilt veranderen (dorpel er tussenuit voor een hogere deur bv), demolish je de hele family en plaats je een nieuwe versie terug, met SP of PP: dient aangepast te worden. Componenten met deze parameter filter je uit je te slopen volume schedule, en met dezelfde parameter pas je een filter in je views toe dat in je slooptekening de weergave 'gesloopt' override tot 'niet gesloopt', met een tag voor de aantekening.

2- als je van tevoren al weet dat je de geometrie van een component aan gaat passen, bouw het dan apart op uit het deel dat je handhaaft en het deel dat je verandert. Group de twee samen in het project. Achteraf doorvoeren is lastiger, maar nog steeds te doen.

3- vraag autodesk vriendelijk om paint ook een fase te geven (zit nu even te twijfelen of dit al kan) en verf je componenten stuk voor stuk. Werkt natuurlijk niet voor aanpassen geometrie. Component ook (desnoods in zn 1tje) in een group opnemen scheelt veel werk.
          There must be a better way...

Ekko Nap
          Professional nitpicker, architect, revit consultant, etc.

Comment

Originally posted by ekkonap View Post
            3- vraag autodesk vriendelijk om paint ook een fase te geven (zit nu even te twijfelen of dit al kan) en verf je componenten stuk voor stuk. Werkt natuurlijk niet voor aanpassen geometrie. Component ook (desnoods in zn 1tje) in een group opnemen scheelt veel werk.
            Nope, paint heeft geen Phase helaas. Had ik al gecontroleerd...
            Martijn de Riet
            Professional Revit Consultant | Revit API Developer
            MdR Advies
            Planta1 Revit Online Consulting

Comment

ik zeg op de wishlist voor 2013 !!

Comment

Heeft me toch aan het denken gezet, dus nog even dooremmeren.

Mijn suggestie: shared parameter 'schilderwerk' (yes/no) aanmaken, en deze als instance project parameter aan de muren koppelen. Schedule aanmaken met (in het voorbeeld) de volgende velden: description, model, schilderwerk, area, tweezijdig schilderwerk en opp. schilderwerk. De laatste twee behoeven wat meer uitleg: tweezijdig schilderwerk is ook een yes/no instance parameter (in dit geval geen shared). Opp. schilderwerk is een calculated value: if(tweezijdig schilderwerk, Area * 2, Area).

In het voorbeeld heb ik geen filter toegepast, filter by "schilderwerk", equals "yes" haalt de wanden eruit die niet geschilderd hoeven te worden.

Dan in de view twee filters maken (schilderwerk enkel en schilderwerk dubbel) en dezelfde parameters en een paar overridestoepassen. Rood is enkel schilderwerk, groen is tweezijdig.

Blijft alleen het punt over dat je in het geval van enkel schilderwerk niet kunt bepalen welke kant geschilderd moet worden. Voor een spouwblad spreekt dat voor zich, in het geval van een binnenwand blijft het een kwestie van communicatie.
                Attached Files
                LinkedIn

Comment

Klinkt goed, maar dit lost niet het probleem op dat ik op mijn tekening nog steeds licht blauwe deuren heb staan ipv grijze (of in een rendering).
                  Ik ben nog te kort bezig met REVIT om echt in de parameters te duiken en wat je er allemaal mee kunt, maar heb wel iedeeen.

Is het niet mogelijk om net als bij wanden een heel dun plakje tegen je deur aan te plakken, waarbij de verf een nested family is van de deur en de deur weer genest zit in het kozijn. Is het dan niet mogelijk om dit dunne plakje dan te slopen en er in je project een nieuwe aan te hangen?

Zit nu thuis dus kan het even niet proberen, na mijn vakantie weer.

Comment

Als het om renders gaat dan moet je toch het materiaal zelf aanpassen, ook omdat kozijn en deurblad uit verschillende materialen bestaan. Gaat het om schema's en plattegrondtekeningen, dan kun je hetzelfde principe gebruiken. Wel doors in plaats van walls bij de verschillende parameters en filters aanvinken. Bij het filter zet je dan de projection/surface overrides op in plaats van de cut override.

Twee attachments van dezelfde deur: de eerste is niet geschilderd en behoudt z'n materiaaleigenschappen (die ook in renders tevoorschijn komen), de tweede wordt wel geschilderd en heeft een rode override.
                    Attached Files
                    LinkedIn

Comment