Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tip: nieuw - bestaand, hoe krijg je 2 arceringen over 1 element? 2 views op je sheet!

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Tip: nieuw - bestaand, hoe krijg je 2 arceringen over 1 element? 2 views op je sheet!

In autocad hadden we voor verbouwingen en renovaties de tekenstandaard (NEN 47) dat nieuwe bouwdelen naast de materiaal arcering een grijze arcering kregen. In Revit lukte me dat in eerste instantie niet, zonder lijntjes over te gaan trekken. Maar:

-3D isometrie view van bovenaf (transparante materialen zijn alleen transparant in een 3D view);
    -save view (rechtsklikken op viewcube) zodat richting bewaard blijft;
    -section box zo ingesteld dat je alleen een plakje van een verdieping ziet, zelfde hoogte als je floor plan view;
    -phase-override met alleen nieuwe elementen aan, overriden;
    -override voor new met een halftransparant grijs material, Phase New;
    -plaats op sheet met floor plan view, lijn uit met snaps (ja, als de kijkrichting maar het zelfde is kun je blijkbaar alles uitlijnen).

Voila, old school renovatietekening! Of ben ik nou nodeloos ingewikkeld aan het doen?
    There must be a better way...

Ekko Nap
    Professional nitpicker, architect, revit consultant, etc.

Nodeloos ingewikkeld weet ik niet, maar ik zie geen reden om het met 3D views te doen:

Duplicate plattegrond (NIET duplicate with detailing)
    Zet de Phase Override zoals hierboven beschreven
    Ga naar Visibility Graphics (VG). Zet alles uit behalve de Cut Pattern van de Wall (ook de Cut Lines)
    Override de Cut Pattern naar Solid
    Selecteer wanden die je niet wilt zien en klik rechter muisknop > Hide Element in View
    Zet ze over elkaar op de sheet. Zou keurig op locatie moeten snappen.

Er moet ook een manier zijn om de hatch zelf te maken via de txt-files van de hatch patterns. Maar daar ben ik zelf niet zo goed in, en ik kan het even niet terug vinden.
    Martijn de Riet
    Professional Revit Consultant | Revit API Developer
    MdR Advies
    Planta1 Revit Online Consulting

Comment

Hatch maken is een kwestie van een puntjespatroon schrijven (beetje spelen met de interferentie, afstand en pendikte, resultaat afhankelijk van je grafische instellingen en je printerdriver), met daar je lijnpatroon in opgenomen. Heel handig voor 'solid' cut patterns die met een transparant field region ook nog in te kleuren zijn.

Punt is alleen dat ik er alleen op bovenstaande manier uitkwam om al de verschillende materialen in mijn view te voorzien van een grijswaarde, enkel op basis van hun fase eigenschappen. Alternatief zou zijn verschillende element types te maken voor elke fase. En alleen met een 3D view kreeg ik een solid grijze arcering als cut pattern transparant. Of is er een verbetering in 2011 doorgevoerd? Zou niet de eerste keer zijn dat ik iets gemist heb.

Vergat trouwens nog te vermelden dat vector plotten mij niet goed bevalt in combinatie met deze methode. Lukt alleen met raster plots.
      Last edited by ekkonap; May 29, 2011, 05:44 PM.

Ekko Nap

Comment

Heb net een beetje zitten testen maar mijn eerdere beschrijving klopte niet helemaal. Zie bijlage voor werkend voorbeeld.
        Heb het nu anders (gemakkelijker) gedaan:

1. Maak Wall Type aan met gewenste arcering.
        2. Stell bij de Type Properties de Coarse Scale Fill Pattern in als Solid en met een grijze kleur.
        3. Duplicate Plan View en geef een Coarse Scale aan.
        4. Zet in de originele View via VG de Wall op transparent. Zet zo nodig alle overige categorieën uit.
        5. Zet eerst de Duplicate op sheet (met grijze wanden) en hierna de originele Plan View er overheen (met de transparante wanden).

Dat zou het moeten doen...
        Attached Files
        Martijn de Riet
        MdR Advies

Comment

Tnx, klinkt logisch! Tot dusver alleen geprobeerd het cut pattern zelf transparant te maken, niet aan de category VG gedacht. Zal morgen ff controleren of de transparantie nog voor grafische problemen gaat zorgen (denk aan non-shared nested family components). Ik zou alle model categoriën tegelijk gebruiken, en een cut pattern override ipv de coarse scale (die werkt denk ik niet voor family components). Past prima in 2 view templates zo: 1)alles transparant en 2)alles solid grijs. 1) bevat dan verder ook je standaard view template properties natuurlijk.
          Maar blijf t raar vinden dat een cut pattern niet én solid én transparant kan zijn.

Ekko Nap

Comment

Moet wel kunnen volgens mij, maar zoveel weet ik niet van hatches. Ik heb simpelweg de NEN overboord gekieperd toen ik met Revit ging werken. Allemaal leuk en aardig, maar die dingen zijn nog uit het kalkpapier-tijdperk. Als die niet mee ontwikkelen heb ik er verder geen boodschap aan (maar dat is het voordeel van eigen baas zijn)
            Martijn de Riet
            MdR Advies

Comment

Nu ik er over nadenk... mn puntjespatroon (met een kleine origin displacement, anders valt ie precies over de rest van mn puntjespatronen heen) zou ik ook in plaats van de solid hatch kunnen gebruiken. Stof tot nadenken, uitproberen enz.

Bedankt voor t meedenken!

Ekko Nap

Comment