Announcement

Collapse
No announcement yet.

Revitforum Template - Doors

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Revitforum Template - Doors

In dit subforum wordt gewerkt aan het opzetten van een bibliotheek template voor Revit. Hiervoor zijn twee redenen:
    1. De Out Of The Box bibliotheek van Revit is, om het enigszins netjes te houden, niet direct toereikend. Een groot deel van de vragen op internetfora gaan over hoe families moeten worden opgezet.
    2. Er worden op dit forum behoorlijk veel bestanden uitgewisseld. Het is een voordeel als die families op elkaar worden afgestemd.

Eerste Category: Doors. In deze thread wordt de template besproken en is de opbouw van de family vastgelegd. Bijgevoegd bij deze thread zijn 2 families (enkele en dubbele deur) die zijn aangepast op de nederlandse RGG-afspraken en Shared Parameters.

Alle opmerkingen zijn welkom!
    Attached Files
    Martijn de Riet
    Professional Revit Consultant | Revit API Developer
    MdR Advies
    Planta1 Revit Online Consulting

Zonder de hele style guide te hebben doorgelezen (dus niet gehinderd door enige kennis ): als ik de dagmaat_hoogte parameter in 32_MdR_binnendeur_enkel wijzig dan lijkt het erop dat de void extrusion niet gekoppeld is. De binnendeur_dubbel family heb ik niet bekeken.
    Arjan Ikink, BIM-engineer at PHB Deventer
    LinkedIn

Comment

klopt... komt een revisie aan.
      Martijn de Riet
      MdR Advies

Comment

Waar te beginnen, als begin family is deuren wel het moeilijkste onderdeel;
        De draairichtingen, zou ik maken als symboliclines (jouw kennende zal hier een reden achter zitten)
        Het modelleren van de sponning is een discussie. Wat doe je met wisseldeuren, hoe ga je om met binnendraaiend met raam ernaast met buiten beglazing. Wat als het aluminium of staal of kunststof is...krijg je hier een ander type kozijn?
        Wij houden een rechthoek aan in detail specificeren we het materiaal en profiel verder....dit voorkomt een hoop moeilijk gemodelleer.
        als het kozijn in hartwand staat met beide zijde iets uitstekend heb je een negatieve neggemaat nodig.
        oplossingen zijn altijd simpel
        solutions are always simple

Comment

Voor de draairichtingen kies je geen Symbolic Lines omdat anders de draairichtingen niet zichtbaar te krijgen zijn in niet-parallele views, in je 3D weergaves kun je er dan voor kiezen om de gekozen draairichting subcategory netjes uit te zetten of handmatig of in je standaard 3D view Template.

De vraag richting alu/staal/kunstof is stuk lastiger, er zijn naar mijn idee 2 hoofdmanieren: Je kunt of de verschillende Frame types als losse families erin nesten en zo dus kiezen voor welk materiaal/profilering, of je breekt het in stukjes voor jezelf en je maakt verschillende "hoofd"families aan voor de "hoofd"keuzes

Comment

Bjorn heeft helemaal gelijk met de Symbolic Lines: die doen het alleen als je er recht op kijkt. Dus ook bij gebogen of geknikte gevels heb je hier een probleem.
            Wat betreft de sponningen: er is hier voor gekozen om deurbladen wel op de correcte maat te kunnen schedulen. En ook in render en elevation views een beter beeld te krijgen. Mbt de verschillende soorten kozijnen: daar ben ik voor mijzelf nog niet uit. Aan de ene kant is het goed mogelijk om die erin te bouwen (aangezien we hier werken met stijlen/dorpels/kalven die genest worden in een kader. Maar is dat handig?

Mbt de verschillende configuraties in draairichtingen: daarvoor maak je aparte kader-families aan die je vervolgens weer in je door family kan kiezen. Het is helaas niet mogelijk om <Family Type> parameters te nesten, dus rechtstreeks vanuit de door-family de kozijntypes aansturen gaat niet.

Dit staat op mijn lijst om de komende weken nog verder uit te werken. En hiernaast ook een tutorial te schrijven hierover.
            Martijn de Riet
            MdR Advies

Comment

De symbolic lines, model lines is een keuze. Ik vind het prettig om de aandacht op de gevel te houden waar het om gaat..Maar dit is een keuze...
              In je rendering zie je de 15mm echt niet terug....Je deurblad is gewoon te schedule, dit kan evengoed een parameter zijn, alleen wordt deze parameter niet in het model gebruikt....
              Vergis je niet in de mogelijkheden van sponningen en type kozijnen, ik heb een aantal maanden bij een kozijnfabriek gewerkt en dan hebben we het alleen nog over hout. Uiteindelijk loop je vast.....
              Zou eerder nog kijken naar een detail item over je model heen, echter kleven hier ook weer wat nadelen en moeilijkheden aan.

Comment

Mbt die draairichtingen, als je ze maar plaatst met hun eigen subcategory (draairichting_aanzicht, draairichting_plattegrond bv) kun je ze dus allemaal met 1 (of 2 voor ramen en deuren) uitgooien in je gevels.

Is je voorkeur om het niet te tonen in je gevels heb je dat vinkje standaard uit staan in je gevel View Template, maar als je ze nodig hebt vanwege een gebogen wand etc, is het een kwestie van 1 (2) vinkje(s) weer aan gooien, ik denk best of both worlds.

Bij mij staan ze in 3D bv altijd uit, maar in mijn gevels wel weer aan.

Ik ben het eens met de oveerweldigende hoeveelheid types die je daar tegen het lijf gaat lopen, de vraag is echter of je die allemaal tot keuze moet bombarderen. I s het aanbieden van 2-3-4 standaard profielmaten/afmetingen voor hout/kunstof/staal niet voldoende, met een merk/type parameter die evt de uiteindelijk fabricantkeuze voorschrijft? (als dat al kan)

Comment

Een aantal standaard type is een zeer goed idee, je loop alleen tegen de hoeveelheid type deuren aan en wisselende sponningen. Taasdeuren, wisseldeuren en dan nog alle variaties met een raam naast een deur, waarbij je de mogelijkheid tot wisselsponningen hebt. Het gebruik van sponningen (gemodelleerd) maakt je kozijn zeer ingewikkeld.

Comment

mbt de gevelaanzichten: voor zover ik weet is het nog steeds verplicht om bij je vergunningstekeningen draairichting te laten zien. Bjorn heeft gelijk dat je ze heel simpel in een View Template uit kunt zetten (of handmatig overriden). Feit is echter wel dat als je symbolic lines gebruikt je bij een geknikte / gebogen gevel een groot probleem hebt en alles handmatig moet intekenen. Desalniettemin: ik heb ze ook alleen aanstaan in de vergunningstekeningen, de rest niet.

Sponning: zijn de meningen over verdeeld. Ik zie het ook niet zo als een noodzaak maar daar denken vrijwel alle "impression artists" die ik hierover spreek anders over. Ieder zijn ding denk ik... Zelf vind ik het vooral in de plattegronden wel prettig om te zien. Ten aanzien van de mogelijkheid om de afmetingen met parameters te bepalen: klopt, maar dan zie ik het probleem niet meer om die parameters aan de geometrie te koppelen. Ofwel: als ik de parameters toch moet maken (en dan moet ik ook rekening houden met brandwerendheid, etc) kan ik ze net zo goed aan een Dimension hangen.

Je hebt wel gelijk dat er honderden, zo niet duizenden mogelijke configuraties zijn. Maar ik ken geen enkel bedrijf wat ze allemaal gebruikt. Meestal zijn er een handvol (ok dan, max 10-20) "standaard" profielen die gebruikt worden. Een template als deze is bedoeld om aan te passen aan de bedrijfsstandaard. Dus ook de profielconfiguraties.
                    Overigens is het wel degelijk de bedoeling ook nog detail components in te bouwen in de kaders. Maar dat is voor later.

Nogmaals: dit is bedoelt als Template om te laten zien hoe een kozijn KAN worden opgebouwd. Het is niet de bedoeling een volledige bieb te gaan leveren. Wel wil ik nog wat aardige features inbouwen:
                    - Detail Components nesten
                    - Orientatie deur inbouwen
                    - Koppelen aan vluchtroutes en vereiste breedte
                    - En wat ik nog meer kan bedenken... (suggesties zijn welkom)
                    Martijn de Riet
                    MdR Advies

Comment