Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 15
Like Tree1Likes

Thread: Kozijnen modelleren in Revit Architecture.

  1. #1
    Junior Member
    Join Date
    January 12, 2012
    Location
    Overijssel The Netherlands
    Posts
    5
    Current Local Time
    11:11 PM

    Kozijnen modelleren in Revit Architecture.

    Hallo, ik ben nieuw op het forum en werk in RAC 2012.
    Nu wil ik kozijnen gaan modelleren in Revit en vraag ik me af hoe dit het beste aan kan worden gepakt.
    Hoe modelleer je je kozijnen, ramen en deuren het beste? Iemand hier ervaring mee.
    Voornamelijk als je afwijkt van de standaard detailleringen en houtzwaartes.

  2. #2
    Member ikinks's Avatar
    Join Date
    March 10, 2011
    Location
    Netherlands, the eastern part
    Posts
    137
    Current Local Time
    11:11 PM
    Welkom!

    Heb je ervaring met het maken van families? Is niet geheel onbelangrijk om te weten hoe je die dingen opbouwt.
    Je zou kunnen beginnen met ontleden van bestaande families. De downloadsectie van dit forum (de link staat net onder het logo) heeft een aantal mooie deuren in de aanbieding. Niet volledig toepasbaar op de Nederlandse standaard, maar als je snapt hoe de hele family is opgebouwd kun je zelf een poging wagen om een family op te bouwen.

    Zelf pak ik in het ontwerpproces meestal een lege curtain wall en hang die dan vol met de nodige stijlen, dorpels en bladen. Voor het detailleren gebruiken we een (betaalde) add-in die de snelheid er wat beter in houdt.

  3. #3
    Junior Member
    Join Date
    January 12, 2012
    Location
    Overijssel The Netherlands
    Posts
    5
    Current Local Time
    11:11 PM
    Dank voor je snelle reactie, ik heb inderdaad wel ervaring met het maken van families. Wat mijn doel is om erg gedetailleerd een kozijn met draaikiepraam te maken in Revit. Met roeden op het glas etc. kortom erg gedetailleerd. De deuren in de downloads zijn een voorbeeld hetzij ze wel erg simpel zijn.

    Voor het ontwerpproces is inderdaad het werken met curtain walls ÚÚn van de snelste oplossingen.

  4. #4
    Member ekkonap's Avatar
    Join Date
    May 23, 2011
    Location
    Netherlands
    Posts
    355
    Current Local Time
    11:11 PM
    Snel, ja. De Door en Window categorie in Revit hebben echter een aantal unieke eigenschappen die je bij de curtain wall alleen met heel veel kunst en vliegwerk kunt evenaren. Als je alleen wilt dat het er redelijk uitziet, en naden tussen stijlen en dorpels zullen je een zorg zijn, dan kom je met een CW een heel eind.
    Belangrijkste verschil tussen CW en doors en windows: CW is een zelfstandig element, doors en windows hebben een host wall nodig. Verder zijn deze categorieŰn gemaakt om de meest voor de hand liggende informatie over gevelopeningen onder handbereik te hebben in een schedule.
    Overigens, als je van plan bent met je familie bijvoorbeeld een freesmachine aan te sturen moet je misschien overwegen een Generic model template aan te passen ipv met een door of window template te beginnen. Staan hier hele mooie discussies over op het forum.
    succes!

  5. #5
    Junior Member Arno's Avatar
    Join Date
    August 29, 2011
    Location
    Schoorl
    Posts
    34
    Current Local Time
    11:11 PM
    Wat is de reden dat je zo gedetailleerd wil...dit ontgaat mij even...

  6. #6
    Junior Member
    Join Date
    January 12, 2012
    Location
    Overijssel The Netherlands
    Posts
    5
    Current Local Time
    11:11 PM
    We willen bekijken hoe zwaar een project wordt met veel kozijnen welke zwaar gedetailleerd zijn getekend. Ik constateer dat er op het gebied van kozijnen nog veel uit te zoeken valt aangezien ze complex zijn samen te stellen. Nu ben ik het als uitdaging gaan zien om een kozijn compleet gedetailleerd 1:1 in een project te krijgen. Vandaar.

  7. #7
    Member ekkonap's Avatar
    Join Date
    May 23, 2011
    Location
    Netherlands
    Posts
    355
    Current Local Time
    11:11 PM
    Dan lijkt me dat de echte uitdaging zit in het voorzien van alle mogelijke aansluitingen van je kozijn met de draagconstructie. Hoe meer detail, hoe specifieker je in allerlei aansluitingen moet voorzien. Ik geef de voorkeur aan max 1:20 detaillering (voor 3D details) en de rest oplossen met een detail view vv annotatie, al dan niet locatiegebonden (niet=drafting view).

    Edit: waar je meer aan hebt: handzaamheid van elementen in Revit hangt vooral samen met het aantal faces, geneste/geneste en gesharede componenen en tenslotte constraints en formules. Aantal faces vertraagt het opbouwen van de schermweergave, de rest vertraagt het plaatsen/aanpassen. Meest vertragend is overigens een foutmelding. Die kun je voorkomen door dimension labels niet direct aan user input te koppelen, maar via een conditional formula.

    width= if (breedte<2*67, 2*67, breedte) of zoiets
    Last edited by ekkonap; January 16th, 2012 at 11:27 AM.

  8. #8
    Moderator
    "Mark Twain"
    mdradvies's Avatar
    Join Date
    December 16, 2010
    Location
    Boxtel, Netherlands
    Posts
    4,553
    Current Local Time
    09:11 PM
    Laat ik me ook eens in de discussie mengen...

    1. De zwaarte van het project valt erg mee. Ik ben momenteel bezig met het uitwerken van aluminium kozijnen schaal 1:5 gemodelleerd, volgehangen met Detail Components om automatisch de details te genereren. Wat Ekko zegt klopt gedeeltelijk: de opbouw van de schermweergave wordt wat minder (zeker op mijn 32bit laptopje. Op mijn 64bit, 16gig, 4,3Ghz overclockte monster-pc is het effect te verwaarlozen, lol). Maar qua grootte maakt het niet veel uit. De families zijn per stuk 6-8mb groot maar doen het project niet noemenswaardig opblazen (per family wel natuurlijk het gewicht van 1 family maar daarna maakt het niet veel meer uit hoe vaak je hem plaatst). Ook de schermopbouw wordt niet sneller of trager als je 1 of juist meerdere instances aanpast.
    2. Wees slim in wat je modelleert (alleen de omtrek van de alu profielen) en wat je middels ingebouwde DC's regelt (het hele priegelige binnenwerk).
    3. Wees slim in hoe je je kozijnen opbouwt. In je project scheelt het enorm als bijvoorbeeld al je stelkozijnen worden gevormd door de zelfde geneste family. Net als stijlen, dorpels, panelen, etc. Kortom: werk met gestandaardiseerde elementen. Ga desnoods naar een kozijnfabriek en modelleer de basiselementen die je daar ook ziet. Die plak je vervolgens in elkaar. Mijn stijlen (links, midden, rechts) en dorpels (onder, midden, boven) vormen samen een frame. Idem voor stelkozijn (links, rechts, onder, boven). Kozijnonderdelen vormen frame. Onderdelen stelkozijn vormen stelkozijn.
    Zelfde principe voor omkadering van een paneel (glaslat, danwel frame draaiend deel). Samen met vulling vormt dit het paneel.
    Deze drie (paneel, kozijn en stelkozijn) worden in de uiteindelijke window family weer samengevoegd.

    Wat is hier het voordeel van?
    1. Je werkt telkens met de zelfde (shared) parameters. Dit zorgt voor minder "wachttijden" en maakt de onderlinge elementen uitwisselbaar (zo is het stelkozijn gebaseerd op de zelfde family als het gewone kozijn en ook het frame).
    2. Makkelijker profielen wisselen binnen kozijnen zelf. Daarmee los je een probleem op wat je krijgt met meer detail: verschillen in stijlen en regels bij verschillende onderdelen. Voorbeeld: als ik een vierkant blokje gebruik maakt het niet uit of mijn deur binnen- of buitendraaiend is. De weergave van de kozijnstijl is hetzelfde. Dat is natuurlijk niet het geval als je heel precies je stijlen hebt gemodelleerd. Omdat ik overal Shared Components gebruik met Instance based <Family Type> parameters kan ik voor een willekeurig kozijn de gewone tussenstijl uitwisselen met de stijl voor buiten- en binnenbeglazing zonder dat ik daarvoor allerlei nieuwe types aan hoef te maken. (gebeurt wel, maar dat is meer voor het opstellen van de kozijnstaten...)
    3. Je lost het probleem met de aansluitingen met de achterliggende constructie op. Die aansluiting wordt namelijk met een klein deel van het totale kozijn opgelost: het stelkozijn. Daar hoef je de rest van je kozijn dan niet mee te vermoeien.
    4. Je houdt het bruikbaar. Als ik bijvoorbeeld naar de kozijnen van Itannex kijk, dan zie ik daar een slordige 300 parameters staan. Dat werkt niet. In mijn opzet heeft het uiteindelijke kozijn een beperkt aantal parameters (momenteel 23) die in de geneste families de geometrie aandrijven. Meeste zijn nog keuze-parameters (stelkozijn gelijk aan wanddikte -> Yes/No enzovoorts, materiaalparameters en, vooruit, hoogte en breedte + dagmaat afmetingen)

    ikinks:
    Dat waag ik te betwijfelen. Tuurlijk, het opzetten van een goede bieb kost tijd, maar ik hoef dit hele project (met 5 verschillende wandtypes, stuk of 12 kozijntypes en dus een hele berg details) niet meer uit te detailleren... Gemeten over langere periode ben ik altijd goedkoper uit...
    Desalniettemin gebruik ik ook vaak Curtain Walls voor het snel maken van kozijnen in de ontwerpfase. Al hebben die dan ook weer gewoon geneste detail components erin zodat ik (als ik dat zou willen) vrij snel de details op kan bouwen. Detail Level op Fine en klaar...
    Last edited by mdradvies; January 16th, 2012 at 12:18 PM.

  9. #9
    Moderator
    "Mark Twain"
    mdradvies's Avatar
    Join Date
    December 16, 2010
    Location
    Boxtel, Netherlands
    Posts
    4,553
    Current Local Time
    09:11 PM
    Quote Originally Posted by Arno View Post
    Wat is de reden dat je zo gedetailleerd wil...dit ontgaat mij even...
    gewoon, omdat het kan... ;-)
    Bross likes this.

  10. #10
    New Member
    Join Date
    December 16, 2011
    Posts
    2
    Current Local Time
    10:11 PM
    Revit is niet geschikt voor gedetailleerde componenten. Het heeft maar 3 views, coarse, medium, fine, dat komt omdat het oorspronkelijke programma bedacht is door makers van ProEngineer. Net zoals de peninstellingen. Als je kijkt naar Arkey/ASD Het Digitale Huis Infomarkt - YouTube dan heb je alle bouwkundige views die je maar kunt verzinnen.

    Voor gedetailleerde componenten heb je Inventor 3D Model of a BIM Eco Cottage Showing Routed Systems - YouTubenodig. Maar je laad ze geshrinkwrapt in je model in, Build Low Complexity 3D Solid Models - YouTube.

    Waar ik ook zo'n hekel aan heb tijdens rotatie in 3d modus, dat het beeld steeds opgebouwd dient te worden, zo vermoeiend werken. Revit vs Tekla smoothness, speed ORBIT - YouTube. En dan nog niet te spreken over de automatische selectie, en alles zwart wit, ons kantoor is al depressief genoeg, ik wil kleur!

    Maar ik zou als engineer helemaal niet willen dat ik deze componenten ga bouwen, mijn bedrijf dient een gedegen bouwkundige bibliotheek aan te schaffen. Net zoals de HVAC engineers ook krijgen. Of mensen in dienst te nemen die die bibliotheek (en geen werkmethodiekje van 100 objecten) gaat samenstellen, er zijn steeds meer managers en steeds minder modeleurs, dan weet ik wel waar de werkdruk weer komt te liggen!

    Revit is een tooltje a 8000 euro om massa-studies in te doen, AutoCAD met addons zijn er om het verder uit te werken tot detailniveau.

    En spring nou niet direct in de verdediging, want Autodesk is gewoon een commercieel bedrijf wat aandeelhouders heeft, elke keer een nieuwe versie wil verkopen.

    Zozo Revit 2013 kan objecten transparant maken, ik zal hem direct gaan kopen als ik jullie was
    Last edited by Erwin; January 22nd, 2012 at 08:35 PM.

Page 1 of 2 12 LastLast

Similar Threads

  1. Replies: 0
    Last Post: December 5th, 2011, 12:45 AM
  2. Gootklossen modelleren
    By robertw88 in forum Nederlands forum
    Replies: 3
    Last Post: December 2nd, 2011, 12:31 PM
  3. Beste manier om damwand in Revit te modelleren?
    By Bloks in forum Nederlands forum
    Replies: 9
    Last Post: October 5th, 2011, 10:39 AM
  4. Replies: 0
    Last Post: August 19th, 2011, 03:00 PM
  5. Kozijnen in een gebogen wall by face
    By KS34 in forum Nederlands forum
    Replies: 7
    Last Post: June 20th, 2011, 08:07 PM

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •